Освітньо-професійні програми

Untitled

            
   1. Визначення змісту компоненти

Освітня (освітньо-професійна, освітньо-наукова чи освітньо-творча) програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення передбачених такою програмою результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної (професійних) кваліфікації (кваліфікацій). Освітня програма може визначати єдину в її межах спеціалізацію або не передбачати спеціалізації[1].

Освітньо-професійна програма у сфері фахової передвищої освіти - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення визначених результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої та професійної кваліфікації[2].
   Відповідно до Закону України "Про фахову передвищу освіту" розроблення та затвердження освітньо-професійної програми в закладі фахової передвищої освіти відбувається відповідно до діючого в ньому Положення про організацію освітнього процесу на основі стандартів фахової передвищої освіти за відповідною спеціальністю (за наявності).

2. Модель компоненти «ідеального» закладу

   Дана компонента є мультизадачною й передбачає виконання перелік процедур щодо розроблення, перегляду, моніторингу та модернізації освітніх, освітньо-професійних програм із залученням до повноправної участі здобувачів освіти, роботодавців, інших зацікавлених сторін; дотримання принципів публічності та відкритості, академічної доброчесності, студентоцентризму. Тому при створенні її моделі як компоненти «ідеального» закладу в основу покладено вимоги законодавства[3], та Критерії оцінювання якості освітньо-професійної програми та освітньої діяльності за цією програмою.[4] 
     Невід’ємною складовою внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу фахової передвищої освіти є забезпечення публічної, зрозумілої, точної, об’єктивної, своєчасної та легкодоступної інформації про всі ОПП, умови і процедури присвоєння ступеня фахової передвищої освіти та кваліфікацій.
  Внутрішнє забезпечення якості освітніх, освітньо-професійних програм передбачає дотримання наступних процедур:
  • розроблення,
  • обговорення,
  • затвердження,
  • оприлюднення,
  • упровадження,
  • моніторингу;
  • перегляду,
  • модернізації,
  • припинення або продовження дії освітніх, освітньо-професійних програм.
      Кожна з процедур проводиться з залученням внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів:

Освітньо-професійна програма повинна містити:

1) вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за програмою;
2) зміст підготовки здобувачів фахової передвищої освіти, сформульований у термінах результатів навчання;
3) обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для здобуття ступеня фахової передвищої освіти;
4) перелік освітніх компонентів і логічну послідовність їх виконання;
5) вимоги професійних стандартів (за наявності);
6) форми атестації здобувачів фахової передвищої освіти;
7) вимоги до системи внутрішнього забезпечення якості фахової передвищої освіти;
8) перелік компетентностей випускника» (частина 1, 2 статті 49 Закону України "Про фахову передвищу освіту").

Структура освітньо-професійної програми має передбачати: [1]

  • опис освітньо-професійної програми зі спеціальності, галузі знань, спеціалізацію;
  • перелік освітніх компонентів і логічна послідовність їх виконання:
       - перелік освітніх компонентів ОПП,
       - структурно-логічну схему ОПП;
  • форми атестації здобувачів фахової передвищої освіти;
  • вимоги до системи внутрішнього забезпечення якості фахової передвищої освіти;
  • вимоги професійних стандартів(за наявності);
  • матрицю відповідності компетентностей випускника компонентам освітньо-професійної програми;
  • матрицю відповідності результатів навчання освітнім компонентам освітньо-професійної програми;
  • матрицю відповідності результатів навчання та компетентностей.

[1] Методичні  рекомендації  щодо  розроблення  освітньопрофесійної  програми  фахової  передвищої  освіти  (у сфері фахової передвищої освіти) (далі – ОПП), навчального плану

Інклюзивна освіта: освітньо-професійні програми фахової передвищої освіти можуть мати корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.

Забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії кожного здобувача фахової передвищої освіти:  освітньо-професійні програми передбачають освітні компоненти для вільного вибору здобувачів фахової передвищої освіти.
Примітка. Заклади фахової передвищої освіти можуть використовувати типові або інші освітні програми профільної середньої освіти, що розробляються та затверджуються відповідно до законодавства.

3. Дорожня карта внутрішнього забезпечення якості освітньої, освітньо-професійної програми 

3.1. Внутрішня політика у сфері розроблення освітньо-професійних програм:

3.2.  Розроблення освітньої (освітньо-професійної) програми

   Розроблення, обговорення, затвердження, оприлюднення, упровадження, моніторинг, перегляд, модернізація освітньо-професійних програм у нашому фаховому коледжі відбувається за участі внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів. Зазначені процеси регламентовані чинними державними нормативно-правовими актами, а також Положенням про освітню (освітньо-професійну програму) в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім. Є.Й. Мухіна, Положенням про групи забезпечення спеціальностей у Кіровоградському медичному коледжі ім. Є.Й. Мухіна та Положенням про внутрішню систему забезпечення якості освіти в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім. Є.Й.Мухіна і становить єдиний механізм.

Процедури
розроблення освітньо-професійних програм

    Дані процедури покликані забезпечувати відповідність змісту освітньо-професійних програм стандартам фахової передвищої освіти (професійним стандартам - за наявності), декларованим цілям, урахування позицій заінтересованих сторін, чітке визначення кваліфікацій, що присуджуються та/або присвоюються, які мають бути узгоджені з Національною рамкою кваліфікацій, Законом України «Про фахову передвищу освіту», Методичними рекомендаціями  щодо  розроблення  освітньо‐професійної  програми  фахової  передвищої  освіти (у сфері фахової передвищої освіти).
   З урахуванням викликів сьогодення освітні (освітньо-професійні) програми в нашому закладі розробляються за технологією десяти кроків.

Крок 1. Перевірка відповідності стандартам фахової передвищої освіти (професійним стандартам - за наявності), декларованим цілям, основним умовам (суспільна потреба, консультації із зацікавленими сторонами, актуальність та відповідність програми з академічного погляду, чи визначені спільні точки прив’язки, ресурси всередині/зовні фахового коледжу.

Крок 2. Визначення профілю освітньої (освітньо-професійної) програми, кваліфікацій, що присуджуються та/або присвоюються, які мають бути узгоджені з Національною рамкою кваліфікацій.

Крок 3. Опис мети програми та кінцевих результатів навчання.

Крок 4. Визначення загальних і фахових компетентностей.

Крок 5. Розробка змісту програми.

Крок 6. Обговорення програми за участі внутрішніх і зовнішніх зацікавлених сторін, узгодження кінцевого варіанту, оприлюднення.

Крок 7. Розроблення навчального плану.

Крок 8. Розроблення модулів і вибір методів викладання.

Крок 9. Визначення підходів до навчання та методів/критеріїв оцінювання.

Крок 10. Розроблення системи оцінювання якості освітньої програми з метою її удосконалення (моніторинг, самооцінювання, періодичний перегляд, аналіз як підґрунтя для ефективного управління освітніми (освітньо-професійними) програмами та іншою діяльністю закладу.

3.3. Періодичний перегляд освітніх (освітньо-професійних) програм за участю здобувачів освіти

Рішення[6] про необхідність перегляду освітньої (освітньо-професійної) програми приймається у разі потреби, але не рідше одного разу за повний курс навчання за даною програмою на основі аналізу та оцінки даних моніторингу (самооцінювання).

Результатом перегляду освітньої (освітньо-професійної) програми можуть бути рішення про:
  • оновлення,
  • модернізацію,
  • закриття
  • відсутність потреби у змінах освітньої (освітньо-професійної) програми.
  Таким чином забезпечується циклічність діяльності Системи щодо досягнення встановлених цілей та відповідності програм потребам здобувачів фахової передвищої освіти, суспільства.
  Дорожня карта внутрішнього забезпечення якості освітньої, освітньо-професійної програми передбачає послідовне виконання та обов'язкове дотримання процедур розробки, перегляду, моніторингу та модернізації освітньої, освітньо-професійної програми в закладі та покликана забезпечити таким чином її якість.
    Розроблення, перегляд, моніторинг та модернізація освітніх, освітньо-професійних програм (в інфографіці 2 – ОП (ОПП)) із залученням до повноправної участі здобувачів освіти, інших зацікавлених сторін носить циклічний характер, зумовлений безперервністю освітнього процесу в закладі, і не передбачає єдиної кінцевої цілі (зупинки після досягнення остаточного результату). Тому дорожню карту розроблено відповідно до Циклу Шухарта-Демінга PDCA як моделі безперервного поліпшення процесів[7]:
_________________________________________
[1] Закон України «Про вищу освіту», стаття 1
[2] Закон України «Про фахову передвищу освіту», стаття 1
[3] Там же, статті 17 та 19
[4] Положення про акредитацію освітньо-професійних програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів фахової передвищої освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 01.07.2021 р. № 749, додаток 1.
[5] Tuning Educational Structures in Europe. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Nursing. http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/key_documents/tuningnursingfinal.pdf
[6] Положення про освітню (освітньо-професійну) програму в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім. Є.Й.Мухіна, Положення про Положенням про групи забезпечення спеціальностей у Кіровоградському медичному коледжі ім. Є.Й. Мухіна
[7] Deming, W. Edwards. Out of the Crisis. MIT Center for Advanced Engineering Study. Кембридж, Массачусетс: Массачусетський технологічний інститут, Центр передових інженерних досліджень, [1986] ©1986

4. Критерії самооцінювання забезпечення якості освітньої, освітньо-професійної програми

4.1. Самооцінювання забезпечення якості освітньої, освітньо-професійної програми як таке проводиться періодично в рамках щорічного самооцінювання забезпечення якості освіти за критеріями та індикаторами (п.4.2) відповідно до чинного в закладі Положення[1].
Оптимальним інструментом визначення якості освітньої, освітньо-професійної програми є внутрішній моніторинг, який проводиться відповідно до затвердженого в закладі Порядку[2] за процедурами, зазначеними в п.3.2 цього кейсу та враховує наступні питання:
  • розроблення та цілі освітньої (освітньо-професійної) програми;
  • структура та зміст програми;
  • доступ до освітньої (освітньо-професійної) програми та визнання результатів навчання;
  • навчання і викладання за освітньою програмою;
  • контрольні заходи, оцінювання здобувачів освіти та академічна доброчесність;
  • кадрове забезпечення ефективного впровадження освітніх (освітньо-професійних) програм;
  • освітнє середовище та інформаційно-технологічні, матеріальні ресурси;
  • внутрішнє забезпечення якості освітньої (освітньо-професійної) програми;
  • прозорість та публічність.
    Показники, отримані під час внутрішніх моніторингових досліджень, заносяться до Карти внутрішнього моніторингу за формою, наведеною в чинному Порядку, узагальнюються у вигляді аналітичних діаграм, інфографіки, таблиць чи іншим чином, оприлюднюються. За підсумками моніторингу робоча група (група забезпечення), гаранти освітньо-професійних програм приймають рішення про продовження дії програми, її перегляд, модернізацію тощо.

4.2. Критерії та індикатори самооцінювання освітньої (освітньо-професійної) програми

   Оскільки за Положенням про акредитацію освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України 01.07.2021 р. №749) обов’язковими умовами для акредитації є відповідність освітньо-професійної програми та освітньої діяльності закладу фахового коледжу за цією освітньо-професійною програмою певним критеріям, то саме ці критерії взято за основу при самооцінюванні освітніх, освітньо-професійних програм.

Критерій 1. Структура та зміст освітньо-професійної програми

Індикатори
1. Освітньо-професійна програма має чітко сформульовані цілі, які відповідають цілям та стратегії закладу освіти та визначаються з урахуванням позицій та потреб заінтересованих сторін, тенденцій розвитку спеціальності, ринку праці,

2. Зміст освітньо-професійної програми враховує вимоги відповідного професійного стандарту (за наявності), у разі здійснення підготовки здобувачів фахової передвищої освіти за дуальною формою структура, зміст освітньо-професійної програми та навчальний план узгоджені із завданнями та особливостями цієї форми здобуття освіти.

3. Обсяг освітньо-професійної програми та окремих освітніх компонентів (у кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи) відповідає вимогам законодавства та відповідного стандарту фахової передвищої освіти (за наявності).

4. Зміст освітньо-професійної програми має чітку структуру; освітні компоненти, включені до освітньо-професійної програми, становлять логічну взаємопов’язану систему та в сукупності дають можливість досягти заявлених цілей та програмних результатів навчання.

5. Структура освітньо-професійної програми передбачає можливість для формування індивідуальної освітньої траєкторії, зокрема через індивідуальний вибір здобувачами фахової передвищої освіти освітніх компонентів в обсязі, передбаченому законодавством. 

6. Навчальні плани, розроблені на підставі відповідної освітньо-професійної програми, визначають перелік та обсяг освітніх компонентів у кредитах ЄКТС, їхню логічну послідовність, форми організації освітнього процесу, види та обсяг навчальних занять, графік освітнього процесу, форми поточного і підсумкового контролю, що забезпечують досягнення здобувачем фахової передвищої освіти програмних результатів навчання.

7. Освітньо-професійна програма та навчальний план передбачають практичну підготовку здобувачів фахової передвищої освіти, яка дає можливість здобути компетентності, потрібні для подальшої професійної діяльності.

8. Освітньо-професійна програма передбачає набуття здобувачами фахової передвищої освіти загальних компетентностей, що відповідають заявленим цілям та законодавству.

Критерій 2. Організація прийому на навчання за освітньо-професійною програмою та визнання результатів навчання, отриманих в інших закладах освіти
Індикатори
1. Правила прийому до закладу освіти відповідають Умовам прийому на навчання до закладів освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади у сфері освіти І науки, враховують особливості освітньо-професійної програми, що акредитується, не містять дискримінаційних положень та оприлюднені на офіційному вебсайті закладу освіти.

2. Заклад освіти своєчасно оприлюднює на своєму офіційному вебсайті точну та достовірну інформацію про освітньо-професійну програму в обсязі, достатньому для інформування відповідних заінтересованих сторін та суспільства.

3. Визначено чіткі та зрозумілі правила визнання результатів навчання, отриманих в інших закладах освіти, у тому числі під час академічної мобільності.

4. Визначено чіткі та зрозумілі правила визнання результатів навчання, отриманих у неформальній освіті, що є доступними для всіх учасників освітнього процесу.

Критерій 3. Організація освітнього процесу
Індикатори
1. Положення про організацію освітнього процесу наявне та його вимоги дотримуються.

2. Навчальна документація (навчальний план, графік освітнього процесу, програми навчальних дисциплін, індивідуальні плани здобувачів освіти та ін.) розроблена та ведеться у відповідності з вимогами.

3. Здобувачам освіти надається доступна і зрозуміла інформація щодо цілей, змісту та програмних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання в межах окремих освітніх компонентів.

4. Зміст освітніх компонентів оновлюється на основі наукових досягнень і сучасних практик у відповідній галузі до початку навчального року.

Критерій 4. Контрольні заходи, оцінювання програмних результатів навчання здобувачів освіти та академічна доброчесність
Індикатори
1. Форми контрольних заходів та критерії оцінювання програмних результатів навчання здобувачів освіти є чіткими, зрозумілими, дають можливість встановити досягнення здобувачем фахової передвищої освіти результатів навчання для окремого освітнього компонента.

2. Форми та зміст проведення атестації здобувачів освіти відповідають вимогам стандарту фахової передвищої освіти (за наявності) та\або освітньо-професійної програми,

3. У закладі освіти визначено чіткі та зрозумілі процедури дотримання академічної доброчесності, яких послідовно дотримуються всі учасники освітнього процесу.

Критерій 5. Кадрове забезпечення реалізації освітньо-професійної програми
Індикатори
1. Рівень освіти та професійної кваліфікації викладачів, задіяних до реалізації освітньо-професійної програми, відповідає вимогам законодавства.

2. Заклад освіти заохочує розвиток викладацької майстерності, забезпечує регулярне підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників.

3. Атестація педагогічних працівників закладу освіти здійснюється відповідно до чинного законодавства.

4. Заклад освіти залучає роботодавців, професіоналів-практиків, експертів галузі до організації та реалізації освітнього процесу.

Критерій 6. Освітнє середовище та матеріальні ресурси
Індикатори
1. Фінансові та матеріально-технічні ресурси (бібліотека, навчальні кабінети, лабораторії та інша інфраструктура) є достатніми для досягнення визначених освітньо-професійною програмою цілей та програмних результатів навчання.

2. Заклад фахової передвищої освіти забезпечує безоплатний доступ викладачів і здобувачів освіти до відповідної інфраструктури та інформаційних ресурсів, потрібних для навчання, методичної діяльності.

3. Освітнє середовище є безпечним для життя і здоров’я учасників освітнього процесу та дає можливість задовольнити їхні потреби, інтереси.

4. Заклад освіти забезпечує освітню, організаційну, інформаційну, консультативну та соціальну підтримку здобувачів освіти.

5. Заклад освіти створює достатні умови щодо реалізації права на освіту для осіб з особливими освітніми потребами.

Критерій 7. Внутрішнє забезпечення якості освітньо-професійної програми
Індикатори
1. Заклад освіти послідовно дотримується визначених ним процедур розроблення, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітньо-професійної програми.

2. Здобувачі освіти безпосередньо та через органи студентського самоврядування і профспілкові органи залучені до процесу періодичного перегляду освітньо-професійної програми та інших процедур забезпечення її якості як партнери.

3. Внутрішня система забезпечення якості освіти забезпечує вчасний перегляд освітньо-професійній програм, реагування на виявлені недоліки в освітній діяльності з реалізації освітньо-професійної програми, у тому числі із залученням роботодавців безпосередньо та/або через їхні об’єднання.

4. Наявна практика збору, аналізу та врахування інформації щодо кар’єрного шляху випускників.

5. Результати зовнішнього забезпечення якості фахової передвищої освіти (зокрема зауваження та пропозиції, сформульовані під час попередніх акредитацій) беруться до уваги під час перегляду освітньо-професійної програми.

4.2. Моніторинг та періодичний перегляд освітніх (освітньо-професійних) програм

   Моніторинг освітніх (освітньо-професійних) програм проводиться як окреме дослідження, так і в рамках інших досліджень, які стосуються успішності здобувачів освіти, ефективності організації освітнього процесу і т.ін. Він реалізує норму Закону[3] щодо забезпечення збирання, аналізу і використання відповідної інформації для ефективного управління освітньо-професійними програмами та іншою діяльністю закладу.

До моніторингу залучаються здобувачі освіти та інші зацікавлені сторони.

Моніторинг освітніх (освітньо-професійних) програм проводиться з використанням інструментарію, визначеного галузевою та локальною нормативно-правовою документацією[4].

Дані, отримані під час моніторингу, є відкритими (крім випадків, заборонених законодавством), слугують підґрунтям для періодичного перегляду й оновлення освітніх (освітньо-професійних) програм.

5. Аналіз, висновки, планування змін

За результатами складаються аналітичні довідки, які містять певні конкретні пропозиції щодо впливу на ефективність, та, відповідно до дорожньої карти, оприлюднюються, виносяться на обговорення учасниками освітнього процесу, служать підставою для прийняття необхідних управлінських рішень (у т.ч. – щодо перегляду, модернізації та зупинення/продовження дії даної освітньої (освітньо-професійної) програми).
________________________________________________
[1] Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім. Є.Й.Мухіна, пункт 6.
[2] Порядок проведення внутрішнього моніторингу в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім. Є.Й.Мухіна
[3] Закон України «Про фахову передвищу освіту», стаття 17
[4] Порядок проведення моніторингу якості освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 16 січня 2020 року № 54

Немає коментарів:

Дописати коментар

Дякуємо за Ваш коментар!