Управлінська діяльність

 

  1. Визначення змісту компоненти


   Управління - функція високоорганізованих систем (соціологічних, біологічних, технічних), що забезпечує їхню структурну цілісність, підтримання заданого режиму діяльності, реалізацію програми, досягнення мети[1] .
   Структура управління закладом фахової передвищої освіти регламентована Законом України «Про фахову передвищу освіту»
(розділ VI).



2. Модель компоненти «ідеального» закладу

Дана модель створена з використанням рекомендацій Державної служби якості освіти України[2] та на підставі вимог Законів України «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту».

Управлінська діяльність «ідеального» закладу фахової передвищої освіти передбачає ряд факторів, які забезпечують досягнення поставлених цілей завдяки цілеспрямованому дієвому впливу на всі керовані підсистеми функціонування закладу.
________________________________________________________________________

[1] Філософський енциклопедичний словник / наук. ред.: Л. В. Озадовська, Н. П. Поліщук. - Київ : Абрис, 2002. - 751 с.
[2] Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О., Ліннік О. О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. — 2-ге видання, перероб. і доп. — Київ, Державна служба якості освіти, 2021 — 350 с.


№ фактору

Перелік факторів

Індикатори

Фактор 1

Організаційні нормативно-правові засади діяльності фахового коледжу

У закладі наявні та оприлюднені установчі та організаційно-управлінські документи відповідно до вимог законодавства – не менше 90%.
Розроблені, оприлюднені й акредитовані освітні/освітньо-професійні програми відповідно до ліцензійних вимог.

Фактор 2

Стратегія розвитку закладу

1. Стратегія розвитку закладу містить:
- чітке формулювання місії, візії;
- постановку реальних і зрозумілих цілей діяльності фахового коледжу;
- перелік умов/чинників, необхідних для досягнення цілей;
- перелік пріоритетів та кроків адміністрації та колективу в напрямку досягнення цілей.
2. Наявні матеріали обговорення Стратегії з усіма зацікавленими сторонами (у т.ч. – з засновником закладу, здобувачами освіти, іншими стейкхолдерами).
3. Стратегія оприлюднена на офіційному сайті закладу.
4. Річний план роботи фахового коледжу відповідає Стратегії та містить пункти щодо її реалізації.
5. Стратегія розвитку актуалізується у відповідних часових проміжках.
6. Заклад регулярно відстежує та збирає інформацію, необхідну для свого стратегічного розвитку (зміни в законодавстві, розвиток освітньої політики, зміни соціально-економічних умов регіону, демографічні тенденції, плани територіального розвитку регіону тощо) і відображає їх у процесі коригування Стратегії.

Фактор 2

Планування

1. Річний план роботи закладу – конкретний і реалістичний.
2. Є аналіз виконання плану за попередній навчальний рік.
3. При плануванні враховано результати самооцінювання та показники/висновки внутрішнього моніторингу всіх напрямів Внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
4. Усі компоненти річного плану є вимірюваними.
5. У річному плані відстежується втілення Стратегії розвитку закладу.
6. До планування залучаються усі учасники освітнього процесу.

Фактор 3

Діяльність

1. Формування контингенту здобувачів освіти відповідно до компоненти даної Системи (кейс 4 «Регламентація всіх стадій підготовки здобувачів фахової передвищої освіти згідно з законодавством та нормативною документацією»).
2. Ефективність кадрової політики відповідно до компоненти даної Системи (кейс 6 «Система педагогічної, інноваційної, методичної, дослідницької та іншої діяльності викладачів»).
3. Забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти, у т.ч. – через формування безпечного і безбар’єрного освітнього середовища та врахування особистої освітньої траєкторії студентів.
4. Управлінські рішення є обґрунтованими та прозорими, учасники освітнього процесу мають можливість впливати на ухвалення управлінських рішень через участь у педагогічних та методичних радах, засіданнях циклових комісій, а також органів студентського самоврядування тощо.
5. Управлінська діяльність провадиться на засадах студенто- / людиноцентризму, відкритості, демократичності, конструктиву.
6. Управлінська діяльність ґрунтується на співпраці адміністрації з працівниками, здобувачами освіти, зокрема, - зі студентським самоврядуванням, іншими внутрішніми та зовнішніми стейкхолдерами.
7. Забезпечення функціонування оптимальної системи оцінювання освітніх досягнень, у т. ч. – екзаменів, єдиного кваліфікаційного іспиту.
8. Обов’язковість визначеності і дотримання прав, свобод та обов’язків усіх учасників освітнього процесу.
9. Управлінське врегулювання питань проходження виробничої практики здобувачами фахової передвищої освіти, їх подальше працевлаштування.
10. Стабільне впровадження/дотримання політики академічної доброчесності, нульової толерантності до проявів корупції, булінгу, мобінгу.

Фактор 4

Самоаналіз, самооцінювання, самовдосконалення системи управлінської діяльності

Постійний перегляд, обговорення, самоаналіз рішень, їх удосконалення.

3.     Дорожня карта провадження управлінської діяльності

Оскільки управлінська діяльність є своєрідним провідником політики адміністрації закладу щодо забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти, її вектори втілення в закладі співпадають із тими, які зазначені в дорожній карті «Реалізація політики закладу щодо забезпечення якості освіти» (інфографіка 1 до кейсу 1). 

4.  Критерії самооцінювання

 Самооцінювання даної компоненти ВСЗЯО як таке проводиться наприкінці кожного навчального року, якщо іншого не потребують обставини.
Основними  методами збору інформації для самооцінювання якості управлінських процесів є:
- опитування учасників освітнього процесу (анкетування, інтерв’ю, письмове опитування педагогів щодо системи управлінської діяльності);
- вивчення документації та/або освітніх ресурсів, розміщених на вебсайті закладу фахової передвищої освіти;
 - спостереження (за освітнім середовищем та за проведенням педагогічних, методичних рад, адміністративних та інших нарад тощо).
У формі самооцінювання (таблиця ___) фіксується числовий показник за шкалою:
1 – зовсім відсутнє (або зовсім не відповідає критеріям);
2 – частково є (або відповідає критеріям частково);
3 – є в повному обсязі (повністю відповідає критеріям).
За необхідності у колонці «Вербальна оцінка» фіксуються конкретні зауваження, пропозиції.
Наприкінці таблиці виноситься загальна кількість балів, середній показник та робляться записи щодо висновків і пропозицій.
Інструментом безперервного відстеження якості управлінських процесів фахового коледжу є внутрішній моніторинг. Він проводиться з періодичністю тричі на рік (на початку навчального року, на початку ІІ семестру та наприкінці навчального року). Основним інструментарієм є онлайн опитування всіх учасників освітнього процесу з подальшим узагальненням і порівняльним аналізом проміжних результатів.

5. Аналіз, висновки, планування змін

Результати щорічного самооцінювання та внутрішнього моніторингу управлінської діяльності аналізуються та узагальнюються довідками, наказами, оприлюднюються на сайті та розглядаються на нарадах, педагогічній раді.
Кожне узагальнення отриманих за підсумками самооцінювання та внутрішнього моніторингу даних супроводжується стислими конкретними висновками та рекомендаціями щодо усунення виявлених недоліків, прогалин, пропозиціями щодо планування змін у роботі закладу чи конкретних його структурних підрозділів, працівників з метою вдосконалення ВСЗЯО та якості управлінської діяльності.







Немає коментарів:

Дописати коментар

Дякуємо за Ваш коментар!