Політика, принципи, процедури

 

1. Визначення змісту

1.1. Політика - наміри та спрямованість організації, офіційно сформульовані її найвищим керівництвом .

Політика в управлінні — це система принципів, що застосовуються для керування рішеннями та досягнення конкретних результатів, та/або заява про наміри, яка реалізується в вигляді процедур .

1.2. Принцип - особливість, покладена в основу створення або здійснення чого-небудь, спосіб створення або здійснення чогось .

Принципи управління якістю :

• орієнтація на замовника;
• лідерство;
• залучення всіх зацікавлених сторін;
• процесний підхід до реалізації політики;
• системний підхід до управління якістю освіти;
• постійне поліпшення;
• прийняття рішень на основі фактів;
• взаємовигідні відносини з усіма сторонами (стейкхолдерами).

1.3. Процедури – офіційно встановлений чи узвичаєний порядок здійснення, виконання або оформлення чого-небудь.//розм. Ряд яких-небудь дій, хід виконання чого-небудь.

2. Модель компоненти «ідеального» закладу

2.1. Політика фахового коледжу щодо забезпечення якості освіти:

  • визначає засади функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
  • узгоджена зі Стратегією розвитку закладу;
  • передбачає залучення до її реалізації внутрішніх та зовнішніх стейкхолдерів;
  • інтегрована до загальної системи управління закладом, тобто сформульована й офіційно впроваджується через виконання затверджених у закладі нормативних актів внутрішньої чинності (Положення, Порядки, Кодекси, накази тощо), а також через управлінські та колегіальні рішення, плани роботи, заходи;
  • оприлюднена на сайті закладу.
Політика фахового коледжу щодо забезпечення якості освіти базується на таких ціннісних орієнтирах:
  • студентоцентризму, партнерстві у навчанні та професійній взаємодії;
  • національно-патріотичного виховання;
  • недискримінації, запобіганні та протидії булінгу (цькуванню);
  • дотриманні академічної доброчесності під час навчання, викладання та провадження іншої професійної (а також особистої наукової, творчої) діяльності;
  • прозорості та інформаційної відкритості діяльності закладу освіти;
  • сприянні безперервному професійному зростанню педагогічних працівників;
  • справедливості та об’єктивності оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
  • сприянні здобувачам освіти в реалізації їхніх індивідуальних освітніх траєкторій (індивідуальних навчальних планів);
  • забезпеченні академічної свободи педагогічних працівників;
  • формування і дотримання засад мовної політики .

2.2. Принципи і засади

2.2.1. Політика забезпечення якості освіти в закладі ґрунтується на принципах:
  • сприяння сталому розвитку закладу шляхом удосконалення всіх напрямів внутрішньої системи забезпечення якості освіти та підготовка випускників до здобуття освіти протягом життя;
  • відповідальності за розробку, постійну модернізацію, моніторинг та періодичний перегляд освітньо-професійних програм, ефективне управління освітньо-професійними програмами та іншою діяльністю закладу;
  • доступності, безбар’єрності загальної та фахової передвищої освіти;
  • запобігання дискримінації, булінгу, упередженого ставлення до всіх учасників освітнього процесу;
  • патріотизму та національного самоусвідомлення;
  • дотримання академічної свободи і доброчесності під час навчання, викладання та провадження інноваційної, методичної, творчої, іншої діяльності;
  • прозорості та інформаційної відкритості діяльності фахового коледжу;
  • справедливості та об’єктивності оцінювання результатів навчання здобувачів освіти, сприянні у реалізації їхніх індивідуальних освітніх траєкторій;
  • партнерства в освітньому процесі та професійній взаємодії;
  • збереження і розвитку досягнень та прогресивних традицій національної освіти, їх подальша інтеграція в європейський та світовий освітній простір;
  • підтримка освітньої, культурної, суспільної та іншої діяльності на засадах партнерства, студентоцентризму, гуманізму;
  • заохочення до навчальної, просвітницької, інноваційної, дослідницької діяльності педагогічних працівників та здобувачів освіти;
  • ведення фінансово-економічної діяльності на засадах цільового, ефективного, раціонального використання матеріальних та фінансових ресурсів.
2.2.2. Формування політики закладу щодо забезпечення якості освітньої діяльності і якості освіти відбувається на засадах:
  • відповідності державним (національним) та міжнародним стандартам, рекомендаціям щодо якості фахової передвищої й повної загальної середньої освіти;
  • студентоорієнтованого підходу до організації освітнього процесу;
  • автономії фахового коледжу як відповідального суб’єкта за забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти;
  • академічної доброчесності;
  • системного, процесного та ситуативного підходів до управління якістю на всіх стадіях освітнього процесу.

2.3. Реалізація політики управління якістю освіти в закладі відбувається за допомогою наступних процедур:
  • опрацювання законодавчої бази щодо політики у сфері забезпечення якості освіти
  • підготовка, обговорення за участі всіх зацікавлених сторін, прийняття і реалізація управлінських рішень щодо запровадження політики забезпечення якості освіти через нормативні акти внутрішньої чинності;
  • залучення до провадження політики в галузі якості освіти внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів;
  • оприлюднення - розміщення локальних нормативних документів на сайті та їх висвітлення на сторінках соцмереж, доведення до відома учасників освітнього процесу, інших зацікавлених сторін;
  • постійний внутрішній моніторинг динаміки процесів, відстеження зовнішніх і внутрішніх чинників, які можуть впливати на політику закладу щодо забезпечення якості освіти;
  • щорічне самооцінювання ефективності реалізації політики в галузі забезпечення якості освіти закладу;
  • аналіз і узагальнення отриманих даних, передбачення наслідків, реагування на динаміку показників у вигляді колегіальних та/або управлінських рішень;
  • корекція документів та підходів з урахуванням попереднього аналізу.

3. Дорожня карта реалізації компоненти

Політика закладу щодо забезпечення якості освіти нашого закладу реалізується з дотриманням принципів та за допомогою процедур (п. 2.2 та 2.3 Системи) протягом усього періоду функціонування закладу за дорожньою картою, наведеною нижче (інфографіка 1) і є однією з наскрізних змістових ліній усіх наступних компонент (кейсів).

4. Критерії і методи самооцінювання/внутрішнього моніторингу

Самооцінювання дотримання політики щодо забезпечення якісної освітньої діяльності та якості освіти носить інтегральний[1] (нерозривно пов’язаний) характер з усіма іншими компонентами й відбувається під час самооцінювання напрямів розбудови/функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти згідно з чинним у закладі Положенням[2].

Для отримання оптимальних даних, які стосуються саме цієї компоненти, з загальних матеріалів самооцінювання можуть виокремлюватись твердження (пункти), які стосуються винятково питань політики. Вони зазначені в п.2 «Модель компоненти «ідеального» закладу» цього документу.

Основним інструментом вивчення результативності політики закладу щодо забезпечення ефективного функціонування даної Системи є внутрішній моніторинг, який проводиться відповідно до затвердженого в закладі Порядку[3].

Дослідження дієвості та результативності політики закладу в сфері забезпечення якісної освітньої діяльності та якості освіти відбуваються з використанням таких методів, як опитування учасників освітнього процесу та стейкхолдерів (анкетування, тестування, індивідуальне інтерв’ю, фокус-групи, самоаналіз тощо), спостереження (за освітнім середовищем, проведенням навчальних занять, позааудиторних заходів і т. ін.), вивчення документації, узагальнюються у вигляді діаграм, таблиць, аналітичних довідок тощо та оприлюднюються на сайті.

3. Аналіз, висновки, планування змін

Отримані та узагальнені дані порівнюються з характеристиками «ідеального» закладу (п.2) та піддаються аналізу, робляться висновки щодо ефективності політики та виявлених прогалин (недоліків).

На підставі цього плануються заходи щодо корекції підходів, урахування внутрішніх та зовнішніх ризиків/загроз, змін у державній освітній політиці, пропозиції усіх стейкхолдерів тощо. За необхідності вносяться зміни до плану роботи закладу чи Стратегії розвитку фахового коледжу, приймаються певні управлінські рішення для подальшого (удосконаленого) функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
_________________________________________________________
[1] Словник української мови: в 11 томах. — Том 4, 1973. — с. 35
[2] Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім. Є.Й.Мухіна
[3] Порядок проведення внутрішнього моніторингу в Кіровоградському медичному фаховому коледжі ім.Є.Й.Мухіна